Päivät viime perjantaista aina tähän päivään ovat menneet sosialisoidessa, miehen, ystävien ja lastenvahtihommeleiden parissa. Epämääräisiä tuntemuksia ja ajatuksia ei ole paljonkaan päähän mahtunut kaiken tohinan keskellä. Pieninä hetkinä, kun jotain olen kerennyt ajattelemaan, olen ajatellut miestä, tuntenut ikävää, rakkautta, onnea. Yök, miten siirappista. No kai se on hyvä, että jotain tällaista vieläpä parisuhteen alkutaipaleella tuntee. Muuten en tosiaan olekaan ehtinyt ajatella juuri mitään.

Eilen illalla olin jälleen yksin ja tunsin lähes kuolemankaltaista väsymystä. Kuolemankaltaisuutta lisäsi vielä se, että olin luita ja ytimiä myöten jäässä, vaikka mitä oli päällä, eikä mistään kuumeestakaan ollut kyse. Kylmä kuin ruumis. Nukuin 13h yöunet ja illalla nukuin myös lähes pari tuntia. Mistä tämä uupumus ja väsymys? Taidan olla allerginen kesäkuulle. Muistan, että aiemminkin juuri kesäkuussa olen potenut outoa väsymystä ja palelua. Palelu johtuu varmaan helteiden loppumisesta. Juuri kun niihin oli ehtinyt tottua, parinkin asteen pudotus tuntuu luissa.

Näin unta hevosista. Yksi niistä oli minun. Olin unessa tavattoman onnellinen ja puuhakas. Hevonen teki minut onnelliseksi. Oliko tämä vastaus kaikkeen? Pitää vain hankkia hevonen. Pitää varmaan selvittää, mitä hevoset unissa tarkoittavat.

Tässä väsymyksessä mikään ei tunnu hyvältä. Perinteinen aamukahvi oksettaa. On jokseenkin huono olo taas muutenkin. Pitäisi tehdä tänään paljon käytännön järjestelyjä, liittyen parin viikon työmatkaan, jolle joudun pian lähtemään. Tai ne järjestelyt on pakko hoitaa tänään. Sitten pitäisi vielä nähdä ystävää illalla ja miestäkin ennen reissua. Ystävää en nyt jaksaisi nähdä. Miestä taas jaksaisin. Mutta pelkään, että lähtöstressi ja kaikenmaailman matkajärkkäilyt tekevät minut stressaantuneeksi ja kiukkuiseksi ja sitten erotaan huonoissa fiiliksissä ja mies tulee parin viikon erossaolon aikana siihen tulokseen, että on kertakaikkiaan helpompaa elää ilman minua. Ollaan me ennenkin oltu pari viikkoa näkemättä, joten miksi tämä nyt olisi niin erilaista? Lisäksi ainakin minulla riittää reissussa puuhaa niin, että aika menee varmasti siivillä, enkä pahemmin ehdi ikävöidä. Nyt on vaan semmonen tunne, että pitäisi ehtiä kuhertelemaan oikein kunnolla, viettää romanttista iltaa ja ties mitä ennen lähtöäni. Jos ei ehdi niin kaikki on pilalla. No pitää yrittää muistaa olla purkamatta omaa kurjaa mieltään toiseen. Helpommin sanottu kuin tehty.

Välillä kaipaan miestä, joka paapoisi minua kuin lasta silloin kun kiukuttelen. Toisi suklaata, halailisi, vakuuttelisi, että kyllä se siitä. Istuttaisi minut telkkarin ääreen katsomaan jotain hömppää suklaan kanssa, samalla kun siivoaisi kämppäni. Toisaalta tiedän, että tällainen mies ei olisi ollenkaan hyväksi minulle. Pitemmän päälle alkaisi vaan risomaan se, että toinen antaa itseään palloteltavan miten vain. Kiukuttelisin varmasti vain entistä enemmän yhtään miettimättä miten typerää ja lapsellista käytökseni on. Nykyinen mieheni ei siedä naurettavaa ja lapsellista kitinääni juuri ollenkaan. Se sanoo vain, että hitto nainen, käyttäydy niinkuin aikuinen! Vähän aikaa mietin, kuka nainen ja kuka aikuinen? Minähän olen vain tämmöinen pieni tyttö. Nykyisen mieheni ansiosta olen väkisinkin joutunut kasvamaan aika paljonkin. En voi purkaa hetkellistä tyytymättömyyttäni ja pahaa oloani päin toisen naamaa miten sattuu, jos toisella ei ole siihen osaa eikä arpaa. Niin ja eihän lapsiltakaan sallita kaikenlaista kiukuttelua. Pitää oppia, että tulee petymyksiä, kaikkea ei voi saada vaikka miten haluaisi. Jessus, tässä sitten puhelen itselleni kuin millekin kolmevuotiaalle. Kolmekymppinen ei siis ole kovin erilainen lopulta. Ainakaan minä. Muista Serika, kaikki ei mene aina sinun tahtosi mukaan, kaikkea et voi saada, aina ei ole kivaa, eikä pidäkään olla. Mutta kun haluaisin, että olisi kivaa ja hyvä olla. Ainahan voi haluta.

No jaa. Ainakaan lämpö ei olisi nyt pahitteeksi. Jos olisi lämmin, olisi varmasti kaikinpuolin kivempaa. Ehkäpä menen kuumaan suihkuun. Sitten olisi alettava hoitamaan pakollisia hommia. Niitä tehdessä voipi kihota jopa tuskan hiki otsaan. Ainakin olisi lämmin.